La CUP de Sant Joan considera que les classes populars estan pagant la crisi del capitalisme.

En l’acte realitzat al Palmàs el passat 14 d’abril constaten que l’ofensiva ultraliberal respon a una estratègia de retorn al feudalisme industrial.

L’acte organitzat per la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Sant Joan de les Abadesses va començar amb la intervenció de l’economista Martí Vives, que va fer un repàs pedagògic des del naixement del contracte social, l’anomenat estat del benestar, després de la IIa Guerra Mundial, fruit de la por d’Occident envers el bloc soviètic, fins l’ofensiva ideològica, política i econòmica del liberalisme, després de la caiguda del mur de Berlin que ens ha portat a la situació actual.

Posteriorment, va intervenir el periodista i membre del grup editor del setmanari DIRECTA, David Fernàndez, que primerament explicà les conseqüència del frau fiscal, per continuar amb la constatació de que el deute públic no existeix ja que és producte del rescat amb diners públics del sistema financer i que són les classes populars les que estan pagant l’orgia de beneficis i de l’especulació financera. En aquest sentit situà l’exemple d’Islàndia que va jutjar banquers i polítics especuladors, va nacionalitzar la banca i les principals empreses iniciant un procés constituent de democràcia participativa que ha produït un creixement econòmic en aquest país per sobre del 4%. Després situà alternatives al sistema econòmic capitalista per la via de les cooperatives, tant productives com de consum, així com d’un sistema financer alternatiu basat en la banca ètica.

Finalment, el laboralista, Joan Samsó, va explicar l’evolució del mercat de treball, des d’una òptica de la relació entre el capital i la força del treball, des l’any 1981 fins l’any 2011 constatant la pèrdua de consciència de classe i que la bretxa social entre rics i pobres només havia fet que augmentar. Després va fer un repàs del teixit productiu català en aquest mateix període, els seus errors i mancances, per acabar explicant la reforma laboral i com aquesta era un atac frontal cap a la democràcia, els drets civils i socials que ens retorna a les relacions laborals de la Dictadura franquista.

Com a conclusió, tots tres van coincidir que estem vivint un moment de màxima cruesa de la lluita de classes, que de moment guanyava el lliure mercat, però que és a les nostres mans canviar la situació.

Sant Joan de les Abadesses, 16 d'abril de 2012