La CUP omple el Temple Romà de Vic per explicar experiències de pressupostos participatius

Aquest divendres s’ha celebrat al Temple Romà la taula rodona que havia organitzat l’Assemblea Territorial de l’Alt Ter de la CUP amb el títol de “Participació ciutadana i pressupostos participatius”.

L’acte, presentat pel flamant regidor de la CUP de Vic Nil Puigivila, ha comptat amb la participació del professor de la UAB especialitzat en temes de participació ciutadana Marc Parés, l’alcalde del Figaró-Montany Lluc Pelàez i el regidor de la CUP a Vilafranca del Penedès, Llorenç Casanova.

Davant d’una seixantena d’assistents, la majoria dels quals representants d’associacions de veïns i d’entitats de la comarca, Nil Puigivila ha explicat les propostes de la CUP de Vic pel que fa a participació ciutadana. Entre aquestes propostes hi ha la de fer una projecte de pressupostos participatius gestionats des dels barris i el projecte “Millorem Vic”, amb el qual la CUP subvencionarà un projecte d’una entitat de la ciutat amb una part dels diners que reben de la seva participació a l’Ajuntament. Properament la CUP presentarà les bases del concurs.

El professor Marc Parés ha fet un repàs històric per diferents processos participatius duts a terme arreu del món, amb casos de grans ciutats com Porto Alegre fins a pobles d’un miler d’habitants. En la seva exposició, Parés ha remarcat que perquè un procés participatiu tingui èxit ha de complir certes condicions: ha d’incidir en les polítiques de la ciutat, ha de contenir elements de debat i no només d’elecció, els resultats han de ser tangibles, ha de ser transparent i ha de tenir continuïtat.

Lluc Pelàez, alcalde del Figaró-Montmany ha fet una breu explicació del funcionament dels pressupostos participatius a aquest municipi. En el seu cas, la participació afecta bona part de les decisions preses per l’Ajuntament, des del Pla d’Actuació Municipal fins als pressupostos anuals i es du a terme des de l’any 2004. Cal destacar que en aquest municipi la participació en aquests processos està a l’entorn del 30% de la població, dada que es considera un gran èxit en les actuacions d’aquest tipus.

Llorenç Casanova, regidor de la CUP a Vilafranca del Penedès ha exposat l’experiència de Vilafranca, on el partit independentista va impulsar els pressupostos participatius; en aquest cas, les traves imposades pels diferents equips de govern en forma de manca de transparència i ocultació d’informació als ciutadans van fer que el procés tal com s’havia dissenyat inicialment no acabés de funcionar Actualment, estan en fase de reflexió per a fer noves propostes que resolguin les mancances. Casanova va deixar clar que perquè un procés de pressupostos participatius funcioni és imprescindible que hi hagi voluntat política per part de l’equip de govern i una màxima transparència en l’informació que es dóna a les persones implicades en el procés.

Un cop acabades les exposicions, l’acte ha continuat amb un debat amb el públic assistent sobre les diferents maneres de dur a terme els diversos tipus de processos participatius.