L'Aplec Xirinacs d'Ogassa crida a la desobediència civil, «El 9 de novembre tots serem Lluís Maria Xirinacs».

Un centenar de persones han participat aquest diumenge en el tercer Aplec Xirinacs que ret homenatge a l'exsenador i activista Lluís Maria Xirinacs al punt on es va deixar morir, al pla de can Pegot d'Ogassa. La CUP ha organitzat l'acte amb el lema 'El futur es construeix desobeint' i ha servit per fer una crida a la ciutadania perquè 'desobeeixi' la negativa de l'Estat amb la consulta i surti a votar el 9-N, i perquè participi també en la manifestació del proper Onze de Setembre.

L'aplec ha començat a les deu del matí amb una caminada popular des de Sant Martí d'Ogassa i fins al pla de Can Pegot. Ha estat en aquest indret on els participants han realitzat una actuació musical i han fet una ofrena floral al monòlit en record de l'activista. Aquest migdia, més d'un centenar de persones han participat en el dinar popular que s'ha programat a Sant Joan de les Abadesses i, posteriorment, els grups Sarsa i El Diluvi i el cantautor Cesk Freixas amenitzaran la tarda.

Aquest és el tercer any que la CUP organitza aquest aplec. El primer es va fer en aquest mateix indret, un mes després de la mort de Xirinacs. Enguany però, l'aplec ha coincidit amb l'inici d'una nova campanya de la CUP en defensa de la 'desobediència civil'. 'Davant la negativa de poder votar lliurament, com a poble, nosaltres defensem la desobediència i el nostre dret a votar; tant si l'Estat vol com si no', ha explicat el portaveu de la CUP de Sant Joan de les Abadesses, Pere Villanueva.

A més, l'aplec ha coincidit amb la recta final de la campanya de Verkami Xirinacs, el documental que té com objectiu crear un documental sobre la vida de l'escriptor i filòsof, aprofundint en les seves vivències. De moment, ja s'han reunit 11.000 euros. En total, el documental tindria un cost de 20.000 euros tot i quela campanya de Verkami aspirava als 12.000. Personalitats del món de la cultura i política catalana com Toni Albà, Matthew Tree, Quim Masferrer, Josep Maria Terricabras, David Fernández o Carles Sastre, han mostrat el seu suport a aquesta iniciativa.

'El 9-N tots serem Xirinacs'

L'acte polític, amb el parlament de Roger Castellanos, ha esdevingut un clam a favor de la celebració del referèndum quan queden 97 dies pel 9 de novembre. Castellanos, que és militant de la CUP i de l'MDT, ha afirmat que 'el nou de novembre tots serem Lluís Maria Xirinacs, serem milions de Xirinacs amb una determinació, constant, cabuda, valenta i decidida per a pronunciar-nos democràticament'.

'Prenem d'exemple l’esperit, el llegat combatiu i desobedient de Xirinacs per dir que celebrarem el referèndum tant sí com no. Que ens expressarem a les urnes tant sí com no. Que farem sentir la nostra veu tant sí com no. Que no hi haurà res ni ningú, ni a cop de decret, ni a cop de porra, que ens faci sortir dels col·legis electorals sense haver dipositat el nostre SÍ-SÍ a la llibertat', ha manifestat.

En la seva intervenció, el militant independentista ha recordat 'tots els compatriotes que van entregar la vida per l’anhel més senzill que pot tenir una nació: el d’existir' i ha definit Xirinacs com un 'exemple de coherència incorruptible', 'una estela de lluita incansable en la defensa dels drets i les llibertats col·lectives'. 'Mai tant com avui, tenim l’oportunitat de retre homenatge a la determinació, constant, cabuda, valenta i decidida de Xirinacs', ha sentenciat.